Google paieškos algoritmas nuolat keičiasi, atsiranda vis daugiau naujinimų. Žinoma, įdomu sužinoti kaip tie naujinimai vyksta, kas nusprendžia kaip reikia elgtis ar traktuoti vienas ar kitas internetines svetaines, puslapius. Google turi savo dirbtinį intelektą, kuris prisideda prie paieškos rezultatų pateikimo, tačiau bet koks DI bent jau pradžioje turi iš kažko mokytis. Kas moko Google dirbtinį intelektą?
Tie žmonės yra vadinami Google Quality raters – Google kokybės vertintojai. Būtent jų atsiliepimai apie interneto puslapius ir interneto reklamas yra apdorojami ir pagal juos DI atnaujina paieškos algoritmus.
2012 metais Google pradėjo kokybės vertintojų programą ir tęsia ją iki šiol. Apie jų darbą žinoma gana nedaug, tačiau keletą faktų pavyko iškapstyti:
- Google kokybės vertintojai nėra Google ar Alphabet kompanijos darbuotojai. Jie dirba rekrūtavimo kompanijose ZeroChaos, Inc. , Appen, Leapforce, Lionbridge ir kt.
- Vertintojams užduotys pateikiamos per specialų portalą raterhub.com.
- Šiuo metu pasaulyje dirba apie 10 000 vertintojų iš skirtingų šalių.
- Vertintojų darbas yra mokamas. 14-16 USD per valandą. Vertintojai dirba iš namų, jokiame biure jie nesėdi.
- Vertintojų tapatybės yra gana slaptos, jie vadinasi slapyvardžiais ir apie vieni kitus žino nedaug. Taip siekiama užkirsti kelią tam tikrai vertintojų grupei manipuliuoti.
- Vertintojai turi gerai išmokti specialų vertintojų gidą ir išlaikyti sudėtingą egzaminą, kad galėtų dirbti.
Vertintojų darbas – peržiūrinėti interneto puslapius ir juos įvertinti. Tai nėra tie asmenys, kurie nagrinėja Google baudų atvejus. Jie taip pat baudų neskiria.
Naujausi turinio vertinimo taisyklių pakeitimai
Visai neseniai buvo atnaujintas 164 puslapių dokumentas, iš kurio mokosi vertintojai. Jame atsirado keletas svarbių patarimų.
Turinio vertintojams patariama peržiūrint puslapius įvertinti ne tik puslapio savininkus, bet ir juose esančios informacijos kūrėjus. Seniau Google palaikė Google Authorship funkciją, tačiau su laiku jos atsisakė. Dabar ši funkcija grįžta kiek kitokiu pavidalu. Vertintojai peržiūrėdami puslapius turės įsitikinti, kad juose turinį ruošė gerą reputaciją turintys rašytojai. Jei rašytojų reputacija gera, tokius puslapius Google paieškos algoritmas turėtų rodyti aukščiau. Kodėl prireikė tokio žingsnio? Priežastis paprasta – įvairios konspiracijos teorijos ir netikros naujienos (fake news). Kovodama su tokiu turiniu Google susikoncentruos į autorių reputaciją. Jei autorius rašo konspiracijos teorijas laisvalaikiu po savo mediko darbo, greičiausiai nukentės ir jo mediko interneto svetainė, nes jis bus pripažintas ne itin geros reputacijos turinio kūrėju.
Kuo tai svarbu SEO rinkai? Tiesiog daugelis leidinių vėl bus priversti po straipsniais dėti ne tik autoriaus vardą, bet ir tikrąją jo biografiją. SEO straipsnių rašytojai gali būti laikomi prastesnės reputacijos kūrėjais, todėl jų straipsniai žiniasklaidoje bus reitinguojami prasčiau.
Kitas svarbus pakeitimas yra skandalingos antraštės, kurios neatitinka turinio (dar vadinamos clickbait‘u). Vertintojai mokomi identifikuoti tokias antraštes ir pasižiūrėti, kurie puslapiai tokias naudoja, kad pritrauktų daugiau lankytojų ir reklamos paspaudėjų. Nuo šio pasikeitimo Google algoritme nukentėtų gana nemažai Lietuvos žiniasklaidos priemonių, kur tokios antraštės tampa vis dažnesniu reiškiniu.
Taip pat Google kokybės vertintojams yra nurodoma tikrinti, ar tinklalapis yra abipusiai naudingas. Tai reiškia, kad vertintojas turės identifikuoti, ar turinys yra sukurtas tik Google robotams, ar ir normaliems lankytojams. Raktažodžių rinkiniai iš karto turėtų kristi vertintojams į akis, ir anksčiau ar vėliau tokių puslapių vertė bus sumažinta. Pasekmės? Sudie SEO tekstai, prikišti raktažodžių ir neduodantys jokios naudos skaitytojui.
Mokomoji medžiaga vertintojams paskutinį kartą buvo atnaujinta 2015 metais.
Ar verta bijoti vertintojų?
Google vertintojai rezultatams įtakos neturi. Jų įvertinimai yra analizuojami ir Google inžinieriai dirba su dirbtiniu intelektu, kuris ir keičia algoritmą. Mums Lietuvoje galioja pasaulinės tendencijos, nes esame maža rinka. Gal ir yra keletas vertintojų lietuvių, tačiau vargu, ar jų vertinimai yra skirtingi nei anglakalbių ar prancūzakalbių vertintojų – interneto puslapių tendencijos yra visur panašios. Lietuva turi mažiau problemų, nes čia mažiau partnerystės programų ir tik joms kuriamų puslapių, mažiau užkrėstų puslapių, platinančių virusus (nelabai yra, kas mokėtų išpirkas už užšifruotus kompiuterius, todėl nusikaltėliams tai nepatraukli rinka). Dėl to galime būti ramūs – lietuviai vertintojai pridarys mums rūpesčių tik tiek, kiek jų pridarys jų visame pasaulyje išsibarstę kolegos.
Tai jau nebe pirmas bandymas kurti paiešką tam tikrų elitinių naršytojų pagalba. Prieš dešimtmetį vis dar gyvas buvo katalogas DMOZ.org, kurį pildė pasišventę redaktoriai. Aišku, kai kurie redaktoriai gaudavo pinigus už tam tikrų nuorodų įdėjimus, todėl šis projektas prarado svarbą ir buvo numarintas.
Google kokybės vertintojai, atrodo, dirba iš karto už pinigus, todėl yra suinteresuoti peržiūrėti ir kaip įmanoma objektyviau įvertinti puslapius.
Priedas: nuorodų URL, naudojamų šiame dokumente
Šiame dokumente yra nurodyti šie URL:
- https://resultavenue.lt/seo-tekstai/
- https://resultavenue.lt/seo-straipsniai/
- https://www.google.com/search?q=searchqualityevaluatorguidelines&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab