Interneto rinkodaroje atsiradus kokiam nors naujam reiškiniui, jis dažnai iš karto tampa būdu ar įrankių išvilioti daugiau pinigų iš vartotojų. Taip buvo su mobiliosiomis versijomis, kol neatsirado AMP puslapiai. Dabar naujausias sujudimas yra kilęs dėl GDPR.
Kai kurie puslapių savininkai jau susidūrė su ne itin sąžiningais interneto rinkodaros specialistais, kurie pradėjo kelti sumaištį tvirtindami, kad puslapiams, neturintiems GDPR priemonių gresia Google baudos. Kaip yra iš tikrųjų?
Kas yra GDPR?
Pirmiausia, reikia tiksliai suprasti, kas yra GDPR. Tai General Data Protection Regulation – ES priimta direktyva, kurios nuo šių metų gegužės yra privaloma visoms ES šalims. Direktyva numato, kad vartotojas turi žinoti, kokius tiksliai duomenis apie jį renka kiekvienas interneto puslapis, kuriame jis apsilanko ir kaip juos ketina panaudoti.
Kokius duomenis renka interneto puslapiai?
Interneto puslapiai renka nedaug duomenų apie vartotojus. Dažniausiai tai šie duomenys:
- Anoniminė lankomumo informacija: IP adresas, nukreipimo puslapio adresas, paieškos raktinio žodžio įvedimas, naršyklė, mobilusis ar stacionarusis įrenginys ir t.t. Šiuos duomenis renka Google Analytics ir rodo puslapio administratoriui. Jie yra visiškai anonimiški, todėl su jais jokių problemų nekyla.
- pašto adresas. Užėjęs į puslapį, lankytojas gali būti paprašytas įvesti el. pašto adresą, kuriuo bus siunčiami reklaminiai pranešimai. To el. pašto adreso puslapio savininkai negali perduoti kitiems savininkams arba interneto rinkodaros kompanijoms. Žmogus turi suvokti, kur bus naudojami jo duomenys ir sutikti savo noru.
- Registracijos formoje pildomi duomenys – vardas, pavardė, adresas, asmens kodas. Jie reikalingi registruojantis tam tikroms paslaugoms, el. parduotuvėse pirkimo metu ir t.t. Paprastai šiuos duomenis saugo ir Lietuvos įstatymai, numatyta griežta tvarka dėl jų panaudojimo ir viešinimo apribojimai.
Daugiau duomenų interneto puslapiai paprastai nerenka. Nebent tai yra tam tikros paslaugos, kurios gauna duomenis iš trečiųjų šalių, kaip pavyzdžiui iš bankų, nes jie įpareigoti tokius duomenis pateikti pagal kitas direktyvas.
Tai kaip čia tie renkami duomenys susiję su SEO?
Su SEO tiesiogiai GPRD nėra susijęs, todėl dėl to, kad turite ar neturite GPRD, Jūsų pozicijos Google paieškos sistemoje tikrai nepablogėja. Tačiau, galbūt, pozicija nuo to gali pagerėti?
Kaip gerėja SEO pozicijos įsivedus GDPR?
Pozicijos Google paieškos sistemoje yra nustatomos atkreipiant dėmesį į daugiau nei du šimtus skirtingų faktorių. GDPR gali būti tik vienas iš jų, tad esminių pokyčių tikėtis nereikėtų.
Norint operuoti vartotojų duomenimis, turi būti užtikrinamas duomenų perdavimo saugumas. Tam reikalinga įsidiegti SSL sertifikatą. Štai čia Google ir jaučia skirtumą, kai puslapio pavadinimas yra https://, o ne http://, šalia kurio rašoma „Nesaugi informacija“ naršyklės adreso lange. Paprastai SSL sertifikatą jau turite būti įsidiegę, tad su duomenų reguliavimo direktyva tai nelabai ką turi bendro. Tik tiek, kad saugumas puslapyje padidėja.
Kitas momentas – turi atsirasti tam tikra informacija apie duomenų panaudojimą. Visokios Privatumo politikos ar taisyklės yra rašomos atskirame puslapyje. Kai vidinių puslapių mažai, tokio puslapio atsiradimas rodo Google apie puslapio tobulėjimą ir plėtrą. Be to lankytojai vietoj vieno puslapio aplanko du, o tai reiškia, kad atmetimo rodiklis (bounce rate) yra mažinamas. Štai jums ir netiesioginė nauda.
Dar Google gali atkreipti dėmesį į sutvarkytą UX – patogią sąsają, nes mygtuką apie slapukus ar prenumeratos juostelę reikia sutvarkyti taip, kad ji aiškiai matytųsi ir būtų patogu naudoti visuose įrenginiuose. Kai kuriems puslapiams gali tekti pagalvoti tam tikrų dizaino sprendimų, kurie greičiausiai bus į gera. Vėl netiesioginė nauda.
Čia tas pats, kas aiškintis, kodėl Vingių Jonui naudinga žiema – privers pasikeisti kojines į šiltesnes, palėpėje teks ieškoti kailinių, o tuo pačiu teks susitvarkyti visą palėpę… Keista aliuzija, tačiau labai panaši į GDPR santykį su SEO.
Jei jūsų puslapis nerenka jokių viešų duomenų apie lankytojus, nereikia prenumeruoti naujienlaiškio, internetu nieko neparduodate, tai ir GDPR priemonių daug nereikia. Pakanka tik SSL sertifikato. Dėl to išgirdę kažkokius bandymus gąsdinti ar kitaip paveikti susiejant GDPR su SEO tiesioginiu ryšiu, būkite labai budrūs. Tai rinkodaros priemonė, kuria naudojasi įvairių kursų organizatoriai, o dabar ir rinkodaros specialistai papildomų paslaugų įsiūlymui. Jie žada sutvarkyti jūsų puslapyje GDPR, o iš tikrųjų tai kvepia tik eiline sąskaita faktūra už 10-15 minučių darbą, kurį pasidaryti galite ir patys.
Neapsigaukite, geriau į tokius pasiūlymus žiūrėti labai kritiškai, nes Jūsų internetinės svetainės SEO nenukentės nuo GDPR neturėjimo.
Galbūt ateityje situacija pasikeis, tačiau tai parodys ateitis, nes Google nieko griežtai nereikalauja, priešingai nei valdžios institucijos, paklūstančios tokioms direktyvoms.